به گزارش خبرگزاری ایران پرس، اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، مواضع مندرج در بیانیه مشترک وزیر امور خارجه آمریکا و وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس را مداخلهجویانه، غیرمسئولانه و تحریکآمیز دانست و نسبت به ادامه رفتارهای ستیزهجویانه و مداخلهجویانه در منطقه هشدار داد.
بقایی در واکنش به بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس، ضمن رد اتهامات مطرح شده، از اصرار طرف مقابل بر تکرار تجربههای ناکام گذشته انتقاد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه ایران بیشترین دغدغه را برای امنیت جمعی منطقه دارد، پناه بردن به آمریکا را «نقض غرض» و نشانهای از عدم درسآموزی کشورهای منطقه دانست.
وی با طرح پرسشهایی جدی از کشورهای شورای همکاری، از آنها خواست درباره همراهی با حملات علیه همسایه مسلمان و اجازه استفاده از قلمرو خود برای حمله به ایران، پاسخگو باشند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به مسابقه تسلیحاتی مخرب و خرید صدها میلیارد دلار تجهیزات پیشرفته توسط برخی کشورها، ضمن بیتوجی آنها نسبت به تجاوزات رژیم صهیونیستی، بر ضرورت برخورد با زرادخانه هستهای غیرنظارتی اسرائیل تاکید کرد.
در پایان بقایی تصریح کرد، امنیت و عزت ملی کشور مشروط به هیچ شرطی نیست و ابزارهای دفاعی ایران موضوع مذاکره یا مصالحه با هیچ طرفی نخواهد بود.
صادق زاده