وزارت خارجه ایران اعلام کرد ادعای تعهد آمریکا به امنیت کشورهای منطقه، با واقعیتهای موجود همخوانی ندارد و حضور نظامی واشنگتن در غرب آسیا به عاملی برای بیثباتی و افزایش تنشها تبدیل شده است.
این وزارتخانه از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواست در رویکردهای خود بازنگری کنند و تأکید کرد هیچ کشوری نباید اجازه دهد از خاک و امکاناتش برای اقدام علیه ایران استفاده شود.
تهران همچنین اتهامات مطرحشده درباره برنامه هستهای و توانمندیهای دفاعی ایران را رد کرد و از کشورهای منطقه خواست به جای پیروی از سیاستهای آمریکا، برای ایجاد منطقهای عاری از سلاحهای هستهای همکاری کنند.
وزارت خارجه ایران در بخش دیگری از این بیانیه، حمایت از مقاومت فلسطین و لبنان را موضوعی مرتبط با مبارزه علیه اشغالگری دانست و تأکید کرد امنیت پایدار در منطقه تنها از مسیر همکاری کشورهای منطقه و بدون دخالت خارجی امکانپذیر است.
Hossein Vaez