به گزارش خبرگزاری ایران پرس "اسماعیل بقایی" سخنگوی وزارت خارجه درباره نحوه خرج کردن اموال بلوکه شده ایران و ادعاهای آمریکا در این خصوص در نشست خبری گفت: برای ما جالب است که فلسفه و هدف جنگ که از بین بردن تمدن ایران و فروپاشی ایران است تبدیل به ثروتمند کردن کشاورزان آمریکا شده است.
وی افزود، در رابطه با اموال آزادشده ایران، هر طور که به صرفه و صلاح کشور باشد، تصمیم میگیریم. در رابطه با خرید کالا، وزارت کشاورزی ما و سایر بخشهایی که متولی امر هستند، هر آنطور که تشخیص بدهند، هم بر اساس قیمت و هم بر اساس کیفیت، تصمیم میگیرند. لذا هیچ محدودیتی در این رابطه وجود ندارد.
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با تکذیب شابعات درباره دیدار با گروسی گفت : نه دیداری با گروسی داشتیم و نه برنامهای برای بازرسی آژانس از تاسیسات هستهای آسیبدیده ایران. اساسا در این زمینه هیچ شیوه نامهای وجود نداره ما به عنوان عضو معاهده من اشاعه به عنوان کشوری که متعهد به موافقتنامههای پادمان هست روال جاری رو جاری رو ادامه خواهیم داد و فکر میکنم روال جاری هم خیلی روشن هست.
این مقام وزارت خارجه ایران همچنین با اشاره به قطعنامه چندی پیش شورای حکام علیه ایران خاطرنشان کرد: در اینجا لازم است از کشورهایی که مسئولانه تصمیم گرفتند و به این قطعنامه رای منفی یا ممتنع دادند تشکر و قدردانی کنم، از برخی از کشورهای منطقه نیز بسیار گلهمند هستیم که با وجود اینکه شاهد اقدامات و جنایات آمریکایی بودند به این قطعنامه رای مثبت دادند.
سخنگوی تیم مذاکرهکننده ایران درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه درباره نقشآفرینی اروپاییها در شورای امنیت در خصوص تحریمهای ایران گفت: خودکرده را تدبیر نیست؛ اروپاییها به دلیل رفتار خود در یک یا دو سال اخیر به حاشیه رفتهاند. ما نباید فراموش کنیم که در جریان داستان موسوم به «اسنپ بک»، طرفهای اروپایی هیچ ارادهای از خود نشان ندادند و رفتار بسیار غیرمسئولانهای داشتند.
وی افزود: در جریان دو جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران، مواضع ناشایستی اتخاذ کردند. دنیا شاهد این رفتار است. این رفتار غیرمسئولانه قطعا باعث افزایش اعتبار و جایگاه طرفهای اروپایی نخواهد شد. اروپا اگر میخواهد در موضوعات بینالمللی نقش ایفا کند، باید رویکردهایش را تغییر داده و تصمیم بگیرد رفتاری مستقل و مسئولانه داشته باشد. با نق زدن قرار نیست جایگاه اروپا تغییر پیدا کند.
سخنگوی تیم مذاکره کننده ایران درخصوص نقش عمان در مدیریت تنگه هرمز و سفر اخیر قالیباف و عراقچی به این کشور حاشیه خلیج فارس گفت: ایران و عمان دو دولت ساحلی تنگه هرمز هستند و برای اطمینان از تردد ایمن کشتیها از این تنگه باید هماهنگیها بین دو طرف صورت بگیرد. گفتوگوها و هماهنگیهایی در حال انجام است. در جریان سفر آقای قالیباف به مسقط هم این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.
نصرالهی